Hatırlanacağı üzere; daha evvel 2016 yılında 6661, 2017 yılında ise 6670 sayılı Kanunlarla getirilen “asgari ücret desteği” ile ilgili benzer düzenlemenin, 5510 sayılı Kanuna 7103 sayılı Torba Kanunla 5510 sayılı Kanuna eklenen Geçici 75. madde ile aynen devam ettirilmesi öngörülmüştü.

5510 sayılı Kanuna 7103 sayılı Kanunla eklenen Geçici 75. maddesi uyarınca, 2018 Yılında Uygulanacak Asgari Ücret Destek Tutarına ilişkin Bakanlar Kurulu kararı, 20 Haziran 2018 Tarihli ve 30454 Sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.

Belirtilen Bakanlar Kurulu Kararında, 2018 yılı Ocak ila Eylül ayları/dönemleri için; Sağlanacak destek tutarına ilişkin günlük kazanç 120,00 TL. (Toplu İş Sözleşmesi imzalanmış işyerleri için bu tutar 180,00 TL.); Desteğe esas günlük tutar ise 3,33 TL olarak belirlenmiştir.

Buna göre 2018 yılı Ocak ila Eylül ayları/dönemleri için günlük 3,33 TL. ile çarpımı sonucu bulunacak tutar, işverenlerin Sosyal Güvenlik Kurumuna ödeyecekleri sigorta primlerinden mahsup edilecek ve bu tutar İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacaktır.

Örneğin, 2018 yılı öncesi tescil edilmiş bir işyerleri için; 2017/Mart ayında günlük kazancı 120,00 TL. ve altında olan uzun vadeli sigorta kollarına tabi 10 sigortalı için bildirilmiş 300 gün, 2018/Mart ayı için destekten yararlanılacak gün sayısı olarak esas alınacaktır.

300 günlük prim ödeme gün sayısının 3,33 TL. ile çarpımı sonucu bulunacak tutar (300 x 3,33 = 999,00 TL.) işveren açısından 2018/Mart ayı için yararlanılacak azami destek tutarı olacaktır.

2017 yılının aynı ayına ilişkin olarak aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi verilmemiş olması halinde, bildirim yapılmış takip eden ilk aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesindeki veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesindeki bildirimler esas alınacaktır. 2017 yılından önce bu Kanun kapsamına alınmış olmakla birlikte, 2017 yılında sigortalı çalıştırmamış işyerleri için; tıpkı 2018 yılında ilk defa tescil edilmiş işyeri gibi tüm sigortalılar ve bunların toplam günleri üzerinden destekten yararlanılacaktır

2018 yılı içinde ilk defa bu Kanun kapsamına alınan işyerlerinden bildirilen sigortalılar için yararlanılacak gün sayısının hesabında, 2017 yılında bildirim olmadığı için, uzun vadeli sigorta kollarına tabi olup prime esas kazanç alt sınırı ve üst sınırları arasında bildirilen tüm sigortalıların toplam prim ödeme gün sayısı asgari ücret desteğinden yararlanılacak prim ödeme gün sayısı olarak dikkate alınacaktır.

Söz konusu destekten yararlanan işverenlerin dikkat etmesi gereken hususlar da yine 5510 sayılı Kanunun Geçici 75. maddesinde sayılmıştır. Buna göre bu Kanunla getirilen teşvikten, aşağıdaki hal ve durumlarda yersiz yararlandığı sonradan tespit edilmesi durumunda, yararlanılan tüm teşvik tutarı gecikme zammı ile geri alınır ve bu işyerleri teşvikten yararlandırılmaz.

a) Mevcut bir işletmenin kapatılarak değişik bir ad, unvan ya da bir iş birimi olarak açılması veya yönetim ve kontrolü elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan şirketler arasında istihdamın kaydırılması veya şahıs işletmelerinde işletme sahipliğinin değiştirilmesi gibi muvazaalı işlem tesis ettiği anlaşılan işyerleri, b) Sigortalıların prime esas kazançlarını 2018 yılı Ocak ila Eylül ayları/dönemleri için eksik bildirdiği tespit edilen işyerleri,
2018 yılında ilk defa tescil edilen veya 2018 yılından önce tescil edilmiş olmakla birlikte, 2017 yılında hiç bildirimde bulunmayan işverenler, aşağıda belirtilen hal ve durumlarda ise asgari ücret desteğinden yararlanılamayacaktır:

a) İşverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla ilgili 2018 yılı Ocak ila Eylül aylarına/dönemlerine ait aylık prim ve hizmet belgelerini veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerini yasal süresi içerisinde vermediği, b) Sigorta primlerini yasal süresinde ödemediği, c) Denetim ve kontrolle görevli memurlarca yapılan soruşturma ve incelemelerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği veya bildirilen sigortalının fiilen çalışmadığı durumlarının tespit edilmesi, d) Kuruma prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunması,
Burada en kritik olan düzenleme “Bu maddenin uygulanmasında bu Kanunun ek 14 üncü maddesi hükümleri uygulanmaz.” hükmüdür. Bilindiği üzere, eskiden teşvikten yersiz yararlanıldığının tespiti durumunda ileriye doğru bir yıl yararlanamamaya ilişkin düzenleme yumuşatılmış ve 5510 Ek 14. madde ile ilk tespitte bir ay, aynı fiilin üç yıl içinde tekrarı durumunda ise her tespit için bir yıl olarak değiştirilmiştir. Söz konusu Bakanlar Kurulu Kararının, 01.01.2018 tarihi itibari ile geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe gireceği belirtilmiş olmakla birlikte; bu teşvikle ilgili SGK Genelgesi henüz yayımlanmamıştır.

Bu nedenle, 2018 yılı için destekten yararlanılması gerektiği halde yararlanılmayan aylar için mahsuplaşmanın nasıl yapılacağının, bu teşvikle ilgili çıkacak olan SGK Genelgesinde belirtileceği değerlendirilmektedir.

Not: Asgari ücret desteğine ilişkin Bakanlar Kurulu kararına http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/06/2018 0620.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/06/20180620.htm adresinden erişilebilir.
Saygılarımızla…
Bilgilerinize sunulur.