SERİ : 2019/07/23 23.07.2019
KONU : 7186 Sayılı Torba Kanun
7186 Sayılı "Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun" 19 Temmuz 2019 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Torba Kanun İle Getirilen İlişkin Önemli Düzenlemeler Aşağıda Açıklanmıştır.
1-HASILAT ESASLI VERGİLEME:
2018 Yılında çıkan 7104 sayılı yasa ile Katma Değer Vergisi Kanununda “Hasılat Esaslı Vergileme” imkanı getirilmişti. Benzeri bir düzenleme de bu Torba Kanun ile Gelir Vergisi mükellefleri için getirildi.
Gelir Vergisinde “Hasılat Esaslı Vergileme” Uygulamasından Kimler Yararlanabilir?
“Hasılat Esaslı Vergileme” uygulamasından sadece şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden mükellefler yararlanabilecektir.
Uygulamaya Geçmek Mecburi midir?
Şehiriçi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden mükellefler talep etmeleri halinde bu uygulamadan yararlanacaklardır. Yani “Hasılat Esaslı Vergileme “ uygulaması zorunlu bir uygulama değil isteğe bağlı bir uygulamadır.
Ancak, bu uygulamayı tercih edenler, iki yıl geçemeden, bu uygulamadan vaz geçmeleri mümkün değildir.
Vergileme Nasıl Yapılacak?
Şehir içi yolcu taşımacılığı yapanlar, bu faaliyetlerinden elde ettikleri brüt gelirlerinin (KDV Kanununun 38 inci maddesi kapsamında hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre vergilendirilen mükellefler için hesapladıkları KDV dahil tutarın) %10’u bu faaliyetlerine ilişkin vergiye tabi kazanç olarak esas alınacaktır. Yapılan giderler ayrıca dikkate alınmayacak ve bu kazanca herhangi bir indirim veya istisna ayrıca uygulanamayacaktır.
Yani, Şehir içi yolcu taşımacılığından elde edilen gelirin %10’u net kar kabul edilecek ve bunun üzerinden vergi hesaplanacaktır.
2-VARLIK BARIŞI
Varlık Barışı Neyi Kapsamaktadır?
a-Yurt dışında bulunan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının yurda getirilmesi,
b-Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve yurt içinde bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazların kayıt altına alınmasını kapsamakatadır.
Yasanın Uygulama Süresi Nedir?
Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını, 31.12.2019 tarihine kadar Türkiye’deki banka veya aracı kuruma bildirmeleri halinde bu düzenlemeden yararlanabileceklerdir.
Varlık Barışından Yararlanmanın Vergisel Yükü Nedir?
Bildirilen yurt dışı varlıkların değerinin %1’i oranında bir verginin banka veya aracı kurum aracılığıyla 15 gün içinde vergi dairesine beyan edilip ödenmesi gerekir.
Not: Bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren 3 ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba gönderilmesi mecburidir.
Mükellefler, bu madde kapsamında Türkiye’ye getirilen varlıkları, dönem kazancının tespitinde dikkate almaksızın işletmelerine dâhil edebilecekleri gibi, aynı varlıkları vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate almaksızın işletmelerinden çekebilirler. Bu varlıkların işletmeden çekilmesi, kar dağıtımı kabul edilmeyecek ve stopaj uygulanmayacaktır.
Yurt İçi Varlıkların Bildirimi:
Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri, Türkiye’de bulunan ancak defter kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlarını, 31.12.2019tarihine kadar vergi dairelerine beyan edip , defter ve kayıtlarına aktarabilirler.
Kayıt altına alınan bu yurt içi varlıklar, vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmaksızın vergisiz bir şekilde işletmeden çekilebilecektir.
Beyan edilen varlıkların değeri üzerinden; %1 oranında vergi hesaplanacak ve izleyen ayın sonuna kadar vergi dairesine ödenecektir.
Varlık Barışından yararlananlar için Vergi incelemesi Açısından Yasal Güvence Sağlandı mı?
Varlık Barışı kapsamında bildirilen varlıklar nedeniyle; hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacağı bildirilmiştir. Ancak, Mali Suçları Araştırma Kurulunun kara para mevzuatı veya cumhuriyet savcılıklarının kaçakçılıkla mücadele kapsamında yaptıkları soruşturmalara karşı taahhüt edilmiş bir yasal güvence kanun metninde yer almamaktadır. Sadece vergi incelemesinin yapılmaması hususu güvence altına alınmıştır.
Yükümlülükleri Yerine Getirme Açısından Varlık Barışından Yararlanmanın Şartları Nelerdir?
a-Bildirilen veya beyan edilen tutarlara ilişkin tarh edilen verginin vadesinde ödenmesi
b-Bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren üç ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi zorunludur.
3-FİNANSAL YENİDEN YAPILANDIRMA
Bankacılık Kanununa eklenen geçici 32 nci madde ile finansal yeniden yapılandırma düzenlemesi getirilmiştir.
Amaç, zor durumda bulunan kredi borçlularının kredi geri ödeme imkanlarını sağlamak ve bu işletmelerin istihdama katkı sunmalarının devamlılığını sağlamak olarak tanımlanmıştır.
Yapılan bu düzenleme ile Türkiye’de faaliyette bulunan bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri ve finansman şirketleri ile bu maddede tanımlanan diğer finansal kuruluşlar; kredi ilişkisinde bulundukları borçlularla finansal yeniden yapılandırma yapabileceklerdir. Bu düzenlemeye göre çerçeve anlaşmalar ışığında borçlu firmalar ile yeniden yapılandırma sözleşmeleri yapılabilecektir.
Bu madde hükümleri bu maddenin yayımı tarihinden itibaren iki yıl süreyle uygulanır. Bu süreyi iki yıl daha uzatmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Finansal yeniden yapılandırma kapsamına alınacak borçluların mali durumunun tespiti ve finansal yeniden yapılandırmanın uygulanabilip uygulanamayacağına ilişkin değerlendirme;
-Bağımsız denetim kuruluşları ,
-Çerçeve Anlaşmaları kapsamında belirlenecek yeterli bilgi ve uzmanlığa sahip kuruluşlar,
- Borçlu tarafından kabul edilmesi hâlinde; alacaklı kuruluşlar tarafından yapılabilir.
Bu maddeye göre yapılan Çerçeve Anlaşmaları ve bu Anlaşmalar kapsamında düzenlenen Sözleşmelerde;
a-Yapılacak işlemler Harçlar Kanununa göre alınan harçlardan (yargı harcı dahil) ve düzenlenecek kâğıtlar (Çerçeve Anlaşmaları ve Sözleşmeler dahil) Damga Vergisi Kanununa göre alman damga vergisinden istisnadır.
b- Alacaklı kuruluşlar tarafından her ne nam altında olursa olsun tahsil edilecek tutarlar banka ve sigorta muameleleri vergisinden istisnadır.
c- Kullandırılan ve kullandırılacak krediler kaynak kullanımını destekleme fonundan (KKDF) istisnadır.
4-YURT DIŞI ÇIKIŞ HARCININ ARTIRILMASI
Yurt dışına çıkış yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarından çıkış başına alınan 15 TL harç miktarı, 50 TL’ye çıkarılmış ve bu miktarın üç katına kadar artırılabilmesi hususunda Cumhurbaşkanına yetki verilmiştir.
Bilgilerinize sunulur.
Bülent KONCA |
|
Mehmet DEMİR |
Yeminli Mali Müşavir |
|
Yeminli Mali Müşavir |