SERİ   : 2019/07/23                                                                                                               23.07.2019

                KONU : 7186 Sayılı Torba Kanun     

7186 Sayılı "Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun" 19 Temmuz 2019 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Torba Kanun İle Getirilen  İlişkin Önemli Düzenlemeler Aşağıda Açıklanmıştır.

1-HASILAT ESASLI VERGİLEME:

2018 Yılında çıkan 7104 sayılı yasa ile Katma Değer Vergisi Kanununda “Hasılat Esaslı Vergileme” imkanı getirilmişti. Benzeri bir  düzenleme de bu Torba Kanun ile Gelir  Vergisi  mükellefleri için getirildi.

Gelir Vergisinde “Hasılat Esaslı Vergileme” Uygulamasından Kimler Yararlanabilir?

 “Hasılat Esaslı Vergileme” uygulamasından  sadece şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden mükellefler yararlanabilecektir.

 Uygulamaya  Geçmek  Mecburi midir?

            Şehiriçi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden mükellefler talep etmeleri halinde bu uygulamadan yararlanacaklardır. Yani  “Hasılat Esaslı  Vergileme “ uygulaması zorunlu bir  uygulama  değil isteğe  bağlı bir  uygulamadır.

          Ancak,  bu  uygulamayı  tercih edenler, iki yıl  geçemeden,  bu uygulamadan  vaz geçmeleri mümkün değildir.

            Vergileme  Nasıl Yapılacak?

Şehir  içi yolcu taşımacılığı yapanlar, bu  faaliyetlerinden elde ettikleri  brüt gelirlerinin  (KDV Kanununun 38 inci maddesi kapsamında hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre vergilendirilen mükellefler için hesapladıkları KDV dahil tutarın) %10’u bu faaliyetlerine ilişkin vergiye tabi kazanç olarak esas alınacaktır. Yapılan  giderler ayrıca  dikkate alınmayacak ve bu kazanca herhangi bir indirim veya istisna  ayrıca  uygulanamayacaktır.

            Yani, Şehir içi yolcu taşımacılığından elde edilen gelirin %10’u  net kar kabul edilecek  ve  bunun üzerinden vergi hesaplanacaktır.

2-VARLIK BARIŞI

Varlık Barışı Neyi Kapsamaktadır?

a-Yurt dışında bulunan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının yurda  getirilmesi,

b-Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve yurt içinde bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazların kayıt altına  alınmasını kapsamakatadır.

Yasanın Uygulama Süresi Nedir?

Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını, 31.12.2019 tarihine kadar Türkiye’deki banka veya aracı kuruma bildirmeleri halinde  bu düzenlemeden yararlanabileceklerdir.

Varlık Barışından Yararlanmanın Vergisel Yükü Nedir?

Bildirilen  yurt dışı varlıkların değerinin %1’i oranında bir  verginin  banka  veya  aracı  kurum aracılığıyla 15  gün içinde vergi dairesine  beyan edilip ödenmesi gerekir.

Not: Bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren 3 ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba gönderilmesi mecburidir.

Mükellefler, bu madde kapsamında Türkiye’ye getirilen varlıkları, dönem kazancının tespitinde dikkate almaksızın işletmelerine dâhil edebilecekleri gibi, aynı varlıkları vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate almaksızın işletmelerinden çekebilirlerBu varlıkların işletmeden çekilmesi, kar dağıtımı kabul edilmeyecek  ve  stopaj uygulanmayacaktır.

Yurt İçi Varlıkların Bildirimi:

Gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri,  Türkiye’de bulunan ancak defter kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlarını31.12.2019tarihine kadar vergi dairelerine beyan edip , defter ve kayıtlarına  aktarabilirler.

Kayıt altına  alınan bu yurt içi varlıklar,  vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmaksızın vergisiz bir  şekilde  işletmeden çekilebilecektir.

 Beyan edilen varlıkların değeri üzerinden;  %1 oranında vergi hesaplanacak ve izleyen ayın sonuna kadar  vergi dairesine  ödenecektir.

Varlık Barışından yararlananlar için  Vergi incelemesi  Açısından Yasal Güvence Sağlandı mı?

Varlık Barışı kapsamında bildirilen  varlıklar nedeniyle;  hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacağı  bildirilmiştir. Ancak, Mali Suçları Araştırma Kurulunun kara para mevzuatı veya  cumhuriyet savcılıklarının kaçakçılıkla  mücadele  kapsamında  yaptıkları soruşturmalara  karşı  taahhüt edilmiş  bir  yasal  güvence  kanun metninde yer  almamaktadır. Sadece  vergi  incelemesinin  yapılmaması hususu  güvence  altına  alınmıştır.

 Yükümlülükleri Yerine Getirme Açısından Varlık Barışından Yararlanmanın  Şartları Nelerdir?

a-Bildirilen veya beyan edilen tutarlara ilişkin tarh edilen verginin vadesinde ödenmesi 

b-Bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren üç ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi  zorunludur.

3-FİNANSAL YENİDEN YAPILANDIRMA

Bankacılık Kanununa eklenen geçici 32 nci madde ile finansal yeniden yapılandırma düzenlemesi getirilmiştir.

Amaç, zor  durumda  bulunan kredi borçlularının  kredi geri  ödeme imkanlarını  sağlamak ve   bu işletmelerin istihdama katkı  sunmalarının  devamlılığını  sağlamak  olarak tanımlanmıştır.

Yapılan  bu düzenleme ile Türkiye’de faaliyette bulunan bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri ve finansman şirketleri ile bu maddede tanımlanan diğer finansal kuruluşlar;  kredi ilişkisinde bulundukları  borçlularla  finansal yeniden yapılandırma  yapabileceklerdir. Bu  düzenlemeye  göre çerçeve  anlaşmalar ışığında borçlu  firmalar ile  yeniden yapılandırma sözleşmeleri yapılabilecektir.

Bu madde hükümleri bu maddenin yayımı tarihinden itibaren iki yıl süreyle uygulanır. Bu süreyi iki yıl daha uzatmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.

Finansal yeniden yapılandırma kapsamına alınacak borçluların mali durumunun tespiti ve finansal yeniden yapılandırmanın uygulanabilip uygulanamayacağına ilişkin değerlendirme;

-Bağımsız denetim kuruluşları ,

-Çerçeve Anlaşmaları kapsamında belirlenecek yeterli bilgi ve uzmanlığa sahip kuruluşlar,

- Borçlu tarafından kabul edilmesi hâlinde; alacaklı kuruluşlar tarafından yapılabilir. 

Bu maddeye göre yapılan Çerçeve Anlaşmaları ve bu Anlaşmalar kapsamında düzenlenen Sözleşmelerde;

a-Yapılacak işlemler Harçlar Kanununa göre alınan harçlardan (yargı harcı dahil) ve düzenlenecek kâğıtlar (Çerçeve Anlaşmaları ve Sözleşmeler dahil) Damga Vergisi Kanununa göre alman damga vergisinden istisnadır.

b- Alacaklı kuruluşlar tarafından her ne nam altında olursa olsun tahsil edilecek tutarlar banka ve sigorta muameleleri vergisinden istisnadır.

c- Kullandırılan ve kullandırılacak krediler kaynak kullanımını destekleme fonundan (KKDF) istisnadır.

            4-YURT DIŞI ÇIKIŞ HARCININ ARTIRILMASI

 Yurt dışına çıkış yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarından çıkış başına alınan 15 TL harç miktarı, 50 TL’ye çıkarılmış ve bu miktarın üç katına kadar artırılabilmesi hususunda Cumhurbaşkanına yetki verilmiştir.

Bilgilerinize sunulur.

 

Bülent KONCA

 

Mehmet DEMİR

Yeminli Mali Müşavir

 

Yeminli Mali Müşavir