SERİ   : 2019/01/01                                                                                                  08.01.2019

         KONU: Kayıtlı Elektronik Posta (KEP)

 

          Yeni Elektronik Tebligat Yönetmeliği 06.12.2018 tarihli Resmi Gazetede yayımlanmış olup; 01.01.2019 tarihi itibari ile yürürlüğe girmiş; olup ana hatları ile aşağıda belirtilen hususları düzenlemektedir.

  1. Öncelikle yeni Yönetmeliğin yürürlüğe girmesi ile eski Yönetmelik yürürlükten kalkmıştır.

            Bilindiği üzere 19.01.2013 tarihli ve 28533 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Elektronik Tebligat Yönetmeliğinde PTT dışında diğer hizmet sağlayıcılarına da kayıtlı elektronik posta (KEP) hizmeti verme imkanı sağlamış iken; yeni Yönetmelikle bu yetki sadece PTT’ye verilmiştir.

            Bu durumda PTT dışındaki yetkili hizmet sağlayıcıların yetkileri sona ereceğinden, bu firmalardan alınan KEP adresleri de artık kullanılamayacaktır.

  1. Yeni Yönetmeliğin 5. maddesinin birinci fıkrasında, tebligatın elektronik yolla yapılması zorunlu olanlar sayılmış olup; anılan maddenin birinci fıkrasının (f) bendinde “Kanunla kurulanlar da dâhil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişiler” demek suretiyle gerek şahıs gerekse sermaye şirketlerinin tamamı, dernek ve vakıflar bu kapsama dahil edilmiştir.

Yönetmeliğin 5. maddesinin ikinci fıkrasında ise birinci fıkra dışında kalan gerçek ve tüzel kişilere talepleri halinde KEP adresi verileceği ve bu durumdaki kişilere de tebligatın elektronik olarak yapılmasının zorunlu olduğu düzenlenmiştir. Bu durumda olan kişilerin, kendilerine elektronik ortamda tebligat yapılabilmesi için, aldıkları KEP adreslerini tebligat yapacak kurum veya kuruluşa bildirmeleri gerekmektedir.

  1. Yönetmeliğin 6. maddesine göre, elektronik yolla tebligat yapılması zorunlu sayılanların, zorunluluğun başladığı tarihten itibaren bir ay içinde KEP adresi almak üzere PTT’ye başvurmaları gerekmektedir.

Bu zorunluluk 01.01.2019 tarihi itibari ile başlamış olup; KEP adresi bulunmayanların veya başka hizmet sağlayıcı vasıtası ile KEP adresi almış olanların, anılan hüküm gereği 01.02.2019 tarihine kadar KEP adresi almak üzere PTT’ye başvurulmaları gerekmektedir.

  1. Yeni Yönetmelikte de elektronik yolla yapılan tebligatın, muhatabın KEP adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda yapılmış sayılacağı belirtilmiştir.

                   Örneğin KEP adresine 01.01.2019 tarihinde ulaştırılan tebligatın tebellüğ tarihi 06.01.2019 günü, saat 23:59 olacaktır. Dolayısı ile aynı örneğimizde elektronik tebligatla bir işlem, bilgi talebi, kayıt ibrazı gibi bir talep söz konusu ise bunun yerine getirilmesi için öngörülen süre 07.01.2018 tarihinde işlemeye başlayacaktır.

  1. 7201 sayılı Tebligat Kanununun 1. maddesinde tebligatın kimler tarafından yapılacağı sayılmış olup; bunlar kısaca kamu kurum ve kuruluşları, sosyal güvenlik kurumları ile vakıf yükseköğretim kurumları, il özel idareleri, belediyeler, köy hükmî şahsiyetleri, barolar ve noterlerdir. Bunlar tarafından yapılacak elektronik ortam da dâhil tüm tebligatların, bu Kanun hükümlerine göre Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü veya memur vasıtasıyla yapılacağı düzenlenmiştir.

Bunlar tarafından yapılacak tebligatın muhatapları ise yeni Tebligat Yönetmeliğinin 5. maddesinin birinci fıkrası ile talebe bağlı olarak alınması halinde ikinci fıkrasında sayılan gerçek ve tüzel kişiler olacaktır.

Dolayısı ile elektronik tebligat, 7201 sayılı Kanunun 1. maddesinde sayılanlar tarafından yapılabilecek olup; özel hukuk hükümlerine tabi bir şirketin PTT vasıtası ile (6102 sayılı Türk Ticaret Kanunun 18. maddesinin üçüncü fıkra hükmü saklı kalmak kaydıyla) başka bir kamu kurumuna, gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda PTT kanalı ile tebligat yapması mümkün değildir.

  1. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunun 18. maddesinin üçüncü fıkrasında ise tacirler arasında, diğer tarafı temerrüde düşürmeye, sözleşmeyi feshe, sözleşmeden dönmeye ilişkin ihbarların veya ihtarlar noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile yapılabileceği düzenlenmiştir.

6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 18. maddesinin üçüncü fıkrası, tacirler arasında yapılacak tebligatları kapsadığından; bu yolla yapılacak tebligatlar da karşılıklı KEP adresleri üzerinde yapılabilecektir.

Yine 6102 sayılı Kanunun 1525. maddesinin birinci fıkrası uyarınca da, tarafların anlaşmaları halinde ihbarlar, ihtarlar, itirazlar ve benzeri beyanlar; fatura, teyit mektubu, iştirak taahhütnamesi, toplantı çağrıları ve bu hüküm uyarınca yapılan elektronik gönderme ve elektronik saklama sözleşmesi, elektronik ortamda düzenlenebilir, yollanabilir, itiraza uğrayabilir ve kabul edilmişse hüküm ifade eder demektedir.

Dolayısı Türk Ticaret Kanunu bağlamında tacir olanların, aralarında akdedecekleri sözleşmede özel olarak belirtmeleri kaydıyla, sözleşmeye konu her türlü fatura itirazı, teyidi, ihbar, ihtar gibi işlemleri KEP adresi üzerinden yapabileceklerdir. Bu yolla yapılan işlemler de hukuki açısından noter vasıtası ile yapılan işlemlerle aynı sonucu sağlayacaktır.

 

Bilgilerinize sunulur.

 

 

 

Bülent KONCA

İsmail OTLUBEL

Mehmet DEMİR

Yeminli Mali Müşavir

(SGK Eski Başmüfettişi)

Yeminli Mali Müşavir