SERİ    : 2020/04/31                                                                                        TARİH : 27/04/2020

KONU : Ücretsiz İzne Çıkarılan İşçilere Ücret Desteği Verilmesi

ÜCRETSİZ İZNE AYRILAN İŞÇİYE NAKİT ÜCRET DESTEĞİ İLE İLGİLİ USUL VE ESASLAR

Yeni koronavirüs (Covid-19) salgını kaynaklı zorlayıcı sebep gerekçesiyle alınan tedbirlerle ilgili düzenlemeler içeren 7244 sayılı Kanunda öngörülen nakdi ücret desteği ile ilgili Usul ve Esaslar, 22.04.2020 tarihinde Aile, Çalışma Ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu resmi internet sayfasında duyuruldu.

 

Söz konusu Usul ve Esalar uyarınca Nakdi Ücret Desteğinden yararlanma ve hak kazanma şartları ile diğer esaslar şu şekilde belirlenmiştir:

 

  1. Yararlanma Şartları:
    • Ücretsiz izne ayrılan işçilerin nakdi ücret desteğinden yararlanılabilmesi için bu işçilere ilişkin aylık bildirimlerin (ilgili ayda işçinin ücretsiz izne ayrıldığı gün sayısını, işçinin TC Kimlik Numarasını, işçinin IBAN numarasını ve cep telefonu bilgilerini) “https://uyg.sgk.gov.tr/IsverenSistemi” internet adresinden ücretsiz iznin verildiği ayı takip eden ayın 3’üne kadar işverenlerce yapılması,
    • Bildirimi yapılan işçiler için ilgili aya ait Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinde/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinde eksik gün nedeninin, “28-Pandemi Ücretsiz İzin” olarak seçilmesi,

 

  1. Hak kazanma şartları:
    • İşçinin iş sözleşmesinin, 17/4/2020 tarihi itibariyle işvereni tarafından 4857 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesi uyarınca ücretsiz izne çıkarılması,
    • Kısa çalışma ödeneğinden yararlanmaması,
    • Herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan yaşlılık aylığı almaması,
    • SGK’ya 01, 04, 05, 06, 12, 14, 20, 29, 32, 35, 39, 52, 53, 54 veya 55 nolu belge türlerinden bildirilmiş olması,

 

Koşullarının birlikte taşınması gerekmektedir.

 

  1. Ödeme süresi ve ödeme:
    • Nakdi ücret desteğinin süresi, 4857 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesi kapsamında ücretsiz izne ayrılanlar için, 17/4/2020-17/7/2020 tarihleri arasında ücretsiz izinli olunan süreleri kapsayacaktır. Cumhurbaşkanı tarafından 4857 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde yer alan fesih yapılamayacak sürenin uzatılması halinde, nakdi ücret desteği de aynı süre için uzatılacaktır.
    • Nakdi ücret desteği, bir ay içerisinde en çok 30 gün olmak üzere ödeme kanalları yoluyla işçinin kendisine ödenecektir.
    • Birden fazla işyerinde çalışırken, bu işyerlerinden 4857 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesi kapsamında ücretsiz izne ayrılanlar adına işverenler tarafından bildirilen prim ödeme gün sayıları toplanarak, bu kişiler adına 30 günden eksik kalan gün sayısı kadar nakdi ücret desteği ödenecek; ilgili ayda toplamda 30 gün ve üzeri prim bildirimi yapılması durumunda, bu kişiler nakdi ücret desteğine hak kazanamayacaktır.
    • SGK, işverenler tarafından yapılan beyana bağlı bilgileri aylık olarak, ücretsiz iznin yapıldığı ayı takip eden ayın 5’ine kadar İŞKUR’a bildirecek ve İŞKUR bu verileri esas alarak nakdi ücret desteklerini her ayın 8’inde ödemeye başlayacaktır. Belirlenen günlerin hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatil günlerine denk gelmesi halinde takip eden ilk iş günü işlemler gerçekleştirilecektir

 

  1. Diğer Hususlar:

              Ücretsiz izin bilgilerine ilişkin işverenler tarafından yapılan başvuru ve güncelleme işlemlerinin, ücretsiz iznin uygulandığı ayı takip eden ayın sonuna kadar SGK’ya bildirilmesi gerekmektedir.

              Kısa Çalışma Uygulaması reddedilen veya onaylanmakla birlikte Kısa Çalışma Uygulanacak İşçi Listesinden çıkartılan işçiler ile Kısa çalışma ödeneğine hak kazanamayanlar için Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinde/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinde bildirilmiş olan “18-Kısa Çalışma Ödeneği” gerekçesinin, ücretsiz iznin uygulandığı ayı takip eden ayın sonuna kadar “28-Pandemi Ücretsiz İzin” olarak güncellenmesi ve işverenler tarafından birinci fıkrada belirtilen esaslar çerçevesinde ücretsiz izin başvurusunda bulunulması gerekmektedir.

                 Ayrıca 17/4/2020 tarihinden sonra ücretsiz izne ayrılmasına rağmen, Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinde/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinde “28-Pandemi Ücretsiz İzin” eksik gün nedeni yerine yanlışlıkla başka bir koddan bildirim yapanların, eksik gün kodunun değiştirilmesi için SGK’nın ilgili il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezine başvurmaları gerekmektedir.

              Ücretsiz izne ayrılarak nakdi ücret desteğinden yararlanan işçinin fiilen çalıştırıldığının tespiti halinde işverene, her işçi ve çalıştırıldığı her ay için ayrı ayrı olmak üzere aylık brüt asgari ücret tutarında idari para cezası uygulanacak olup fazla ve yersiz ödemeye sebep işverenlerden, ödenen nakdi ücret desteği, yasal faizi ile birlikte tahsil edilecektir.

 

                  Söz konusu Usul ve Esasların aşağıdaki linkinden erişilebilecektir.

 

http://www.sgk.gov.tr/wps/wcm/connect/aed8c3c8-0c99-4244-bfd1-3bbdddbac812/duyuru_22042020_01.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=aed8c3c8-0c99-4244-bfd1-3bbdddbac812  

 

                  Bilgilerinize sunulur.

 

 

 

 

Bülent KONCA

İsmail OTLUBEL

Mehmet DEMİR

Yeminli Mali Müşavir

SGK E. Başmüfettişi

Yeminli Mali Müşavir